Hestoria del PSOE en Carreño


1902-1903, los anicios
 
  Nuesu fundador; Pablo Iglesias, y el símbolu hestóricu del PSOE
 
Primeros conflictos sindicales en Carreño: huelga de barrileros(1902)
 
La Aurora Social, foi l'órganu de la FSA nos anicios del S.XX
 
 
Candás en 1925
 
 
   Antigües sedes en Travesía Tarantela y Plaza Baragaña (UGT y JJSS)


Les primeres actes de reuniones del PSOE de Carreño, daten de 1902-1903 non habiendo constancia anterior dalguna, la solicitú de entrada na FSA tien llugar rematando 1902, siendo miembru de plenu drechu de la Federación tres el III Congresu Provincial (Febreru de 1903). Créese que el principal impulsor de la fundación de la nuesa agrupación foi José Antuña Braga que procedente de agrupaciones de la cuenca del Nalón, pasó a residir en Candás onde ocupó amás cargos de representación nel PSOE local.
Nos primeros años les asamblees celebrábense en domicilios particulares o na clandestinidá, conociéndose sedes de UGT , JJSS y PSOE na Travesía Tarantela (frente a actual casa del pueblu) y Baragaña (T. Marina) respectivamente, dándose la circunstancia hestórica de la existencia de tres agrupaciones distintes en Carreño, la de Candás, Llorgozana y El Pieloro mientres los años 1936 y 1937 (contienda civil).
Documentación acreditativa interna de la composición d'executives de les agrupaciones de Carreño (1936-37).


La llucha política y sindical del Socialismu en el Carreño de los años 20 y 30 tá xunía, como ye natural, a les actividaes económiques locales preponderantes de la dómina (pesca y derivaes como principalmente la conservera, y sector agrariu nel interior del conceyu), tando la UGT y el PSOE disputando el lliderazgu de les clases obreres a la CNT que por entonces presentábase como sindicatu mayoritario en Carreño.
 
 
Revolución del 34, guerra civil, represión y dictadura
 
 Campu de Candás y republicanos partiendo al exilio dende El Musel.
 
 

Carreño nun foi un focu revolucionariu direutu en 1934, pero numerosos militantes participaron nel fallíu  intentu y sufrieron posteriormente una violenta represión, sirva como exemplu la declaración d'una militante de la nuesa agrupación nun documentu internu del partíu:


El final de la guerra civil n'Asturies supunso l'aniciu d'una fuerte represión. Nel nuesu conceyu tenemos como exponente la existencia en Candás d'un campo de concentración pel que pasaron llíderes, militantes d'izquierda y xente demócrata en xeneral. Ésti campu puede ser consideráu como un exemplu de la violenta persecución que condenó al nuesu partíu (como a toes les organizaciones d'izquierda) al exiliu, clandestinidá y casi desaparición a nivel organizativu local, hasta bien entraos los años setenta cola llegalización de partíos políticos y comienzu del sistema democráticu.

1977-2015
 
 
 
 
Comienza la etapa democrática (1977), primera propaganda: un discu de vinilu con sintonía e himnu. Casa del pueblu de la cai A.P. Valdés (hasta 1999). 


 Estracto d'acta de 1978 onde se recueye la propuesta de mercar el actual Centru de Salú de Candás pa construyir una “clínica”.


 Primera candidatura municipal (Carreño 1979) y celebración del 1º de Mayu en Perlora (aniciu de los 80).

Primeros 80, reuniones ya instantánees de la vida política na Casa del Pueblu de la Cai A. Palacio Valdés.

 Pedro de Silva y Juan L. Rguez Vigil na inauguración del Centru de Salú de Candás (anterior propuesta de “clínica”), año 1984.


Boletín informativubde 1984 y propaganda política de los 80 y primeros 90. 



Vicente Álvarez Areces y Luís Martínez Noval inauguren la Casa del Pueblu de Travesía Tarantela (1999). 


1999 primera victoria socialista nes elecciones municipales. 


Municipales 2003, el PSOE repite mandatu en Carreño.


Transición en Carreño

Una vez en marcha el sistema democráticu a partir de finales de los años 70 el PSOE local se recompón y establez la so su see (con UGT) na cai Armando Palacio Valdés de Candás, see que va mantener hasta 1999 cola inauguración por parte de Luis Martínez Noval y Vicente Álvarez Areces de la nueva casa del Pueblu na Travesía de Tarantela tamién en Candás.
En esta recién etapa de la historia de nuesu conceyu, el PSOE local pasaó per distintes situaciones polítiques municipales.

Municipales 1979-2015:

El PSOE foi la tercera fuerza más votada ns elecciones locales de 1979 y formó gobiernu coll PCA qu'obtuvo la alcaldía gracies al so mayor númberu de votos y representantes (cinco conceyales frente a 4 del PSOE), nes restantes convocatories municipales el PSOE obtién ente 3 y 4 conceyales, situación que se mantién hasta 1999, añu nel que se obtién la primera victoria n'unes elecciones locales, accediendo a la alcaldía Ángel Riego. En el 2003, 2007, 2011 y 2015 el PSOE de Carreño repite victories y obtién los gobiernos municipales con Ángel Riego como Alcalde hasta 2015 , añu nel que la primera muyer Alcaldesa llega al gobiernu de Carreño, la compañera Amelia Fernández.

Xenerales, Autonómiques, Europees:

El PSOE impúnsose en toos los comicios que tuvieron lugar a exceición de Xenerales de 1977, 2000 y 2016 (UCD y PP), Europees 1994 (PP) y Autonómiques 1995 (PP) (datos consultables n'esta misma web).